Teksten voor je website zijn vaak lastig te schrijven. Wat moet je nou precies vertellen en wat niet? Hoe kan je dit allemaal het beste formuleren? En waar ik allemaal op letten als ik aan het schrijven ben?

Breng de boodschap over op de klant

Je boodschap overbrengen op de klant kan het beste zonder er doekjes omheen te winden. Klanten houden van duidelijkheid, houd hier dus ook rekening mee in de teksten voor je website. Teksten op papier zetten is niet altijd eenvoudig. Hoe je dit precies moet aanpakken, is niet altijd duidelijk. Denk goed na over je doelgroep. Schrijf jij voor kinderen of volwassenen? Wat is het niveau van jouw publiek? Let hierbij ook op dat je geen vaktermen gebruikt die onbekend zijn voor de klant. Hierdoor zullen ze veel aan het opzoeken zijn en bereik je niet met je teksten wat je zou willen. Klanten haken namelijk af.

Maak het overzichtelijk

De teksten voor je website kunnen het beste overzichtelijk gebracht worden. Maak net als in dit artikel kopjes aan, zo kunnen klanten snel navigeren door je tekst heen. Laat ze niet gedwongen alles lezen als ze maar in één bepaald kopje geïnteresseerd zijn. Behalve dat de klant een overzichtelijke tekst fijn vind, is dit ook een punt waar google op beoordeeld. Extra reden om dit goed te doen dus. Je kunt ook je teksten samenvatten aan de hand van bulletpoints of een lijstje. Zet links in de tekst naar andere artikelen of pagina’s waar je over praat, dit vind zowel de klant als google leuk. Zorg voor bijpassende plaatjes of animaties om je verhaal duidelijker over te brengen.

Breng waarde voor de klant

Teksten moeten niet zomaar zijn volgestopt met nutteloze informatie om maar wat tekst te hebben staan. Breng waarde voor de klant, dan brengen de teksten ook waarde voor jou. Klanten zullen iets hebben aan je tekst en dit wellicht weer delen. Zo ontvang je meer bezoekers en bouw je vertrouwen op bij de klant.

SEO teksten schrijven

SEO teksten zijn teksten die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Dit betekent, om het heel simpel te zeggen, dat er veel zoekwoorden in de tekst worden verstopt. Deze zoekwoorden worden vervolgens opgepikt door google en de tekst word hoog gewaardeed op deze zoekworden. Dit is wel iets om voorzichtig mee te zijn. Waar mensen vaak de fout in gaan bij het schrijven van SEO teksten, is het verstoppen van zoveel zoekwoorden in de tekst, dat de tekst onleesbaar word. Teksten voor je website moeten informatief zijn en de klant uitnodigen of aanzetten tot actie. Niet onleesbaar een puur gefocust op google.

Zet je bezoeker aan tot actie

Je webtektsten kunnen een sterk marketingmiddel zijn. Je kunt ze namelijk gebruiken om je bezoeker direct aan te zetten tot actie. Dit is zowel bij een website als een webshop het geval. Schrijf om deze reden vooral op wat het voordeel voor de klant is van een bepaald product. Zet zonodig een duidelijke call to action neer in je tekst, met een bijpassende knop.

Hoe moet ik beginnen?

Dit is iets wat je gewoon moet doen. Je moet niet bang zijn om een slechte start te maken. Een slechte start is in dit geval alleen de start die niet gemaakt word. Teksten voor je website schrijven is net als bij andere teksten schrijven een kwestie van schrijven en schrappen. Het kan hierbij makkelijk zijn om de teksten voor je website vast uiteen te zetten in kopjes: Waar wil je allemaal over gaan vertellen? Wat willen klanten graag weten? Vervolgens ga je deze kopjes opvullen met tekst. Achteraf lees je de tekst door en schrap je zaken die niet relevant genoeg zijn. Laat anderen ook vooral je teksten controleren.

Teksten voor je website zelf schrijven of laten schrijven

Teksten voor je website kun je zelf schrijven of laten schrijven. Vaak gaat de voorkeur uit naar het zelf schrijven van de teksten. Dit bespaart je namelijk niet alleen geld, maar jij als ondernemer weet zelf als beste wat je met de teksten voor je website wilt bereiken. Dan is dit de beste manier om te werk te gaan, toch? Niet altijd.. Goede teksten schrijven is niet altijd eenvoudig. Teksten laten schrijven door een expert op dat gebied is dan in sommige gevallen ook de beste keuze. Wij kunnen je hier natuurlijk ook in adviseren of helpen. Neem direct contact op voor de mogelijkheden.

Published On: 24 april 2020 / Categories: Content, Webdesign /

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen

Schrijf je in voor onze gratis 2-weekse nieuwsmemo

Thank you for your message. It has been sent.
There was an error trying to send your message. Please try again later.

Je kunt je altijd makkelijk afmelden. Bekijk eventueel onze Privacy Policy.