De coronacrisis heeft de wereld en ons land hard getroffen, zowel op het gebied van gezondheid als op financieel vlak. Veel ondernemers hebben de deuren moeten sluiten of zijn gedwongen hun werkwijze af te stemmen op de maatregelen. Zo is er een hoop veranderd aan ondernemen tijdens de coronacrisis.

De effecten van COVID-19 op het bedrijfsleven

Ondernemen tijdens de coronacrisis is niet zoals normaal. In Nederland is afgekondigd dat alle horecaondermeningen direct de deuren moesten sluiten. Ook contactberoepen kwamen compleet stil te liggen. Daarnaast moeten bedrijven hun werkwijze aanpassen. Hierdoor zijn productieprocessen in veel gevallen vertraagd of stil komen te liggen. Zorgorganisaties zijn op grote schaal onder druk komen te liggen. Zelfstandig ondernemers zijn in veel gevallen ook thuis komen te zitten, omdat zij niet hun normale werkzaamheden uit kunnen voeren. Vaak zonder dat zij hier een inkomen aan over houden. Niet alleen voor contactberoepen en winkels is het ondernemen tijdens de coronacrisis veranderd. De reisbranche is compleet stil komen te liggen doordat het internationale verkeer voor een groot deel is stopgelegd. Toeristenorganisaties hebben veel reizen af moeten zeggen en culturele voorstellingen zijn op grote schaal afgelast. Ook de evenementen zijn tot bijna het einde van 2020 afgelast. Veel sectoren zijn keihard getroffen door deze crisis.

Gezondheid staat voorop

Veel ondernemers zien de resultaten van hun harde werk de afgelopen jaren als sneeuw voor de zon verdwijnen. Dit is niet makkelijk en kan erg frustrerend zijn. Toch is het belangrijk dat we allemaal de veiligheid en gezondheid voorop stellen en hier rekening mee houden in alles wat we doen. Het ondernemen tijdens de coronacrisis zal dus op een aangepaste manier moeten. Draag zorg voor jezelf en voor je medewerkers. Zorg dat iedereen op een veilige manier kan werken en de nodige beschermingsmiddelen heeft.

Van offline naar online

Je ziet bij het ondernemen tijdens de coronacrisis een grote shift van offline naar online. Winkels die nog niet online verkochten, zien dat nu als enige mogelijkheid om nog inkomsten te kunnen genereren. Ook restaurants gaan massaal online maaltijden aanbieden voor bezorging. Vergaderingen en besprekingen zijn in veel gevallen ook online, waardoor het persoonlijke met de klant toch net even anders is. Dit veranderd de manier van ondernemen niet alleen tijdens, maar ook na de coronacrisis waarschijnlijk nog voor een lange tijd.

Hoe kan ik ondernemen tijdens de coronacrisis?

Probeer creatief te zijn en oplossingen te vinden om toch door te gaan met je bedrijf. Dit ligt niet voor elk bedrijf even makkelijk. Bepaalde beroepen moeten echt op locatie uitgevoerd worden. Voor winkels is het belangrijk om online te gaan ondernemen tijdens de coronacrisis. Ga direct aan de slag met een webshop. Ga als restaurant via websites als thuisbezorgd maaltijden bezorgen. Lukt dit niet direct? Laat dan je eigen bezorgpagina maken. Ook in het geven van online workshops of cursussen liggen mogelijkheden. Dit hoeft niet direct iets met je beroep te maken te hebben, maar kan ook aan je hobbies gerelateerd zijn. Sportscholen kunnen zo online fitnesslessen gaan geven, maar je kunt ook een cursus fotografie geven via het internet. Omdat mensen veel thuis zijn en veel tijd hebben, zijn de mogelijkheden hierin ook groot.

Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers

Het is voor zelfstandig ondernemers die aan een aantal criteria voldoen mogelijk om een tijdelijke overbruggingsregeling aan te vragen. Zo kunnen zij een financiele tegemoetkoming krijgen tot aan het sociale minimum. Dit is aan te vragen via de eigen gemeente. Kijk voor meer informatie op de website van de rijksoverheid.

Wat kunnen wij voor je betekenen?

Wil je sparren over online ondernemen tijdens de coronacrisis? Neem vooral contact met ons op. Wij denken graag met je mee over je digitale plannen en helpen ook graag bij het realiseren hiervan. Wij kunnen je helpen met het opzetten van je online cursus omgeving, bezorgpagina of webshop.

Published On: 1 mei 2020 / Categories: Webdesign /

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen

Schrijf je in voor onze gratis 2-weekse nieuwsmemo

Thank you for your message. It has been sent.
There was an error trying to send your message. Please try again later.

Je kunt je altijd makkelijk afmelden. Bekijk eventueel onze Privacy Policy.