Mensen lezen bijna nooit volledige teksten online. Met name bezoekers die voor het eerst een website bezoeken lezen amper de teksten op webpagina’s. Deze pagina’s worden als het ware haastig gescand, wat meestal ongeveer 2,6 seconden duurt. In dit tijdsspanne kijken de bezoekers waar de website over gaat en of het voor hun interessant is om te blijven. Hierdoor is het aan jou de vraag, hoe zorg je dat die bezoekers in die tijdspanne ervoor kiezen om op jouw website te blijven?

Hoe wordt er online gelezen?

Er werd in het jaar 1997 een onderzoek gepubliceerd vanuit de Norman Nielson Group waaruit bleek dat grotendeels van unieke bezoekers de webpagina bij het eerste bezoek alleen maar scannen. Het onderzoek gaf aan dat slechts 16% van de bezoekers de pagina’s woord voor woord lezen en dat 79% de pagina alleen scande. En sinds die tijd hebben wij steeds meer geleerd over hoe men online teksten doorneemt. Zo zijn er sindsdien enkele onderzoeken geweest die ogen van de bezoekers konden volgen tijdens het lezen van webpagina’s. Hieruit is gebleken dat webpagina’s in een soort van F-patroon bekeken worden.

 
 
 
 
 
De bovenste regels worden als eerst gelezen, hierna slaan zij een stukje tekst over en wordt er weer wat regels gelezen en daarna scrollen zij verder naar beneden.​

Er is maar een klein gedeelte die alles

Het is algemeen bekend dat 75% van alle bezoekers de webpagina meteen verlaten als ze op de webpagina terecht zijn gekomen. Dit wordt ook wel de bouncepercentage genoemd. Van de overgebleven bezoekers, haakt 5% af op het moment dat ze moeten gaan scrollen. En van deze overgebleven bezoekers leest grotendeels min of meer 50% van de teksten. Hierdoor is het dus heel bijzonder als een artikel in zijn geheel gelezen wordt.

Tips om de bezoekers op de webpagina te houden

Dit is tegenwoordig een vraag waar veel ondernemers mee zitten. “Hoe zorg ik nou dat de bezoekers mijn webpagina niet meteen verlaten en dat zij meer van mijn teksten gaan lezen?” Hieronder volgen er een aantal tips: 

  • Belangrijke informatie moet ongetwijfeld opvallen. Gebruik hiervoor opvallende koppen, subkoppen en bulletpoints.
  • Maak gebruik van relevante afbeeldingen en foto’s. Mensen blijven vaak langer op pagina’s met illustraties en afbeeldingen.
  • Zorg voor een lay-out die rust uitstraalt. Maak geen gebruik van schreeuwerige teksten en plaats geen filmpjes die automatisch afspelen. Dit wordt vaak irritant ervaren en jaagt mensen alleen maar weg.
  • Probeer het zo simpel mogelijk te houden. Gebruik zo weinig mogelijk moeilijke vaktermen. De bezoekers moeten meteen kunnen begrijpen waar je het over hebt.
  • Jouw teksten moeten geloofwaardig overkomen. Het gebruik maken van grafieken, infographics en onderzoeken kan jouw boodschap sterk ondersteunen. Het continu zeggen dat jij de beste bent zal niet veel mensen overhalen.
  • Probeer behulpzaam te zijn, plaats relevante informatie op jouw pagina waar de lezers echt iets aan hebben. Op deze manier kom je vriendelijk en behulpzaam over en zal dit in een positieve associatie met jouw website resulteren.
  • De teksten links uitlijnen wordt sterk aangeraden, want dit leest veel prettiger.
  • Trefwoorden en belangrijke zoekwoorden moeten vetgedrukt zijn, dit zorgt ervoor dat ze meteen opvallen.
  • Zorg dat je content deelbaar is. Het plaatsen van social media buttons onder de artikels helpt om meer mensen te bereiken.
  • De belangrijkste informatie moet als eerst uitgelicht worden. Pas hiervoor een pyramide-constructie toe, begin met de belangrijkste informatie en ga vervolgens verder met wat minder belangrijke info.

Wil jij ook profiteren van hoge conversie op jouw site?

Voordat je website wat oplevert, is het van groot belang om een website te hebben die gericht is op conversie. Bij gebrek van de juiste indeling en informatieve elementen om jouw boodschap te ondersteunen, zal je hier geen voordeel uit halen. Bij Nano Web kan je een winstgevende website laten maken voor een voordelig tarief. Je kunt vrijblijvend +3115 200 2160 bellen voor meer informatie. Of vraag een vrijblijvende offerte aan op onze website.

Published On: 7 mei 2020 / Categories: SEO /

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen

Schrijf je in voor onze gratis 2-weekse nieuwsmemo

Thank you for your message. It has been sent.
There was an error trying to send your message. Please try again later.

Je kunt je altijd makkelijk afmelden. Bekijk eventueel onze Privacy Policy.