Skip to main content

Kleuren zijn van groot belang in de marketingwereld. Uit een onderzoek van WebPageFX blijkt dat ongeveer 85% van de consumenten zich door bepaalde kleuren laat beïnvloeden tijdens het kopen van bepaalde producten. Elke kleur heeft een andere invloed op consumenten. De kleur blauw wordt bijvoorbeeld gekoppeld aan betrouwbaarheid en autoriteit. Zo stimuleert de kleur oranje in logo’s consumenten aan om een bepaalde actie te ondernemen. In dit artikel ga jij achter komen welke kleuren beter inzetbaar zijn voor jouw bedrijf!

Rood

Bij de kleur rood horen sterke gevoelens, denk hierbij aan bijvoorbeeld liefde, passie, vurigheid en woede. Hiernaast stimuleert de kleur rood ook de eetlust. Daarom is het zeker niet raar dat deze kleur ook veel gebruikt wordt door fastfood restaurants zoals McDonalds bijvoorbeeld. Daarnaast wordt de kleur rood ook geassocieerd met opstandigheid en spanning. Mocht je mensen willen overhalen om een belangrijke actie te ondernemen dan is rood zeker de geschikte kleur. Als laatste is ook gebleken dat rood ook een goed gebruikt kan worden om impulsieve shoppers te stimuleren.

Blauw

De kleur blauw wordt gekoppeld aan autoriteit. Hiernaast wordt deze kleur ook geassocieerd met betrouwbaarheid, verantwoordelijkheid en veiligheid. Dit is bijvoorbeeld terug te zien bij De Rijksoverheid en bij de politie. Er wordt dus veel gebruik gemaakt van de kleur blauw door gezagdragers, maar het straalt ook afstandelijkheid uit. Blauw is dus de juiste kleur mocht je serieus, zakelijk en betrouwbaar over willen komen. Bovendien is het een kleur die vaak toegepast wordt door advocatenkantoren en belastingadviseurs.

Oranje

Oranje is ongetwijfeld een aangename kleur die vrolijkheid en enthousiasme uitstraalt. Deze is kleur is naast rood een goede optie om consumenten te enthousiasmeren voor een bepaalde dienst of een product. De kleur oranje zorgt ervoor dat ondernemingen vriendelijk, speels en zelfverzekerd overkomen. Bovendien is het ook een kleur die een bepaalde actie bij consumenten oproept.  Mensen worden vaak door de keur oranje gestimuleerd zich ergens voor in te schrijven of om bepaalde aankopen te realiseren. Hierdoor is oranje dus een goed optie voor de “call-to-action” knoppen op jouw site.

Groen

De kleur groen is in de afgelopen jaren enorm populair geworden. De reden hiervoor is omdat het in meeste gevallen geassocieerd wordt met het milieu en biologische producten. Hiernaast wordt deze kleur ook veel gebruikt in de gezondheidszorg en andere sectoren die zich op vrijetijdsbesteding richten.

Geel

De kleur geel wordt gekoppeld aan jeugdigheid en optimisme en wordt ook vaak gebruikt om de aandacht van mensen te trekken. Deze kleur wordt ook vaak gebruikt wordt in de reissector.

Paars

Paars wordt geassocieerd aan creatieve en fantasierijke factoren. Deze Kleur wordt ook vaak gebruikt in spirituele en artistieke sectoren. 

Wil je meer weten over kleuren?

Benieuwd naar meer informatie over het effect van kleuren op consumenten? Kijk dan op: www.belgiancowboys.be.

Wil jij ook meer conversies uit je website halen?

Voordat je website wat oplevert, is het van groot belang om een website te hebben die gericht is op conversie. Bij Nano Web kan je een winstgevende website laten maken voor een voordelig tarief . Je kunt vrijblijvend +3115 200 2160 bellen voor meer informatie. Of vraag een vrijblijvende offerte aan op onze website.

Leave a Reply