Skip to main content

Je website is goed vindbaar in google, hierdoor krijg je dagelijks veel organische bezoekers binnen. Daarnaast haal je nog wat extra bezoekers binnen via een campagne op social media. De klantenstroom is enorm, maar je krijgt geen aanvragen en verkoopt geen producten, waarom niet? Een bezoekersstroom naar je website genereren is de eerste stap, de tweede stap is het omzetten van bezoekers naar klanten. Dit wordt ook wel converteren genoemd. Wat conversie precies is en hoe je dit kunt meten, bespreken we in dit artikel.

Wat is conversie?

Een conversie is heel simpel gezegd een door de klant ondernomen actie die voor jou wenselijk is. Je zou een conversie dus ook kunnen omschrijven als een soort van doel. Dit doel kan bijvoorbeeld zijn het invullen van een nieuwsbrief of het opvragen van een offerte. Een conversie kan ook veel duidelijker zijn, bijvoorbeeld door de verkoop van een bepaald product. Door de conversie te optimaliseren krijg je dus meer wenselijke reacties van klanten op jouw website.

Het conversieratio

Het conversieratio is de verhouding tussen het aantal bezoekers op je website en het aantal conversies. Dit vermenigvuldig je vervolgens met 100%. Bijvoorbeeld: Je hebt 500 bezoekers gehad waarvan 50 bezoekers online een aankoop hebben gedaan in de webshop. Je conversieratio is dan 50 / 500 * 100% = 10%. In het bepalen van het conversieratio is het wel verstandig om onderscheid te maken in zachte en harde conversies. Een zachte conversie is iets wat niet direct tot een aankoop leid, maar misschien op een later moment wel. Denk hierbij aan het inschrijven voor de nieuwsbrief of het opvragen van een offerte. De tegenhanger is harde conversie. Bij harde conversie wordt direct omzet behaald door bijvoorbeeld een aankoop in de webshop.

Conversie meten

Meten is weten, en dat zeggen we niet voor niets. Als je niet weet hoe je huidige conversie is, is het heel lastig om te bepalen of de conversie beter wordt door het optimaliseren. Voor een goede campagne is het ook wenselijk dat je bijhoud wat een conversie je ongeveer heeft gekost. Hierbij kan het conversieratio je heel goed helpen. Bij een google ads campagne, wordt dit heel duidelijk inzichtelijk voor je gemaakt en wordt het conversieratio automatisch voor je bepaald. Voor andere kanalen is dit niet altijd het geval. Google analytics kun je inzetten om duidelijk te zien hoeveel verkeer er van elke bron op jouw website terecht komt. Zo zie je hoeveel bezoekers er uit de zoekresultaten zijn gekomen, hoeveel er direct naar jouw url zijn gegaan en hoeveel er via social media kanalen binnen komen. Een handige tool om jouw conversie in de gaten te houden.

Conversie optimaliseren

Na het meten van je conversie en het bepalen van je conversieratio, is het tijd voor de volgende stap: Optimaliseren. Onder conversieoptimalisatie worden alle stappen geteld die het aantal bezoekers dat naar klanten converteert laat toenemen. Door veranderingen aan te brengen in de structuur van je website en pagina’s, kan hier vaak veel winst in worden geboekt. Om te kijken waar die veranderingen het best kunnen worden toegepast is het belangrijk om naar afzonderlijke delen van je website te gaan kijken. Welke presteren goed en welke eigenlijk helemaal niet? Er kunnen heatmaps opgenomen worden van je website en gebruikersgedrag kan worden opgenomen. Hierdoor wordt snel duidelijk waar bezoekers op klikken en waarop niet. Lees meer over het optimaliseren van je website in ons artikel over conversie optimalisatie.

Hulp nodig?

Kom je er zelf niet helemaal uit, maar wil je toch de beste resultaten boeken? Wij helpen je graag verder. Een goed geoptimaliseerde website levert je namelijk meer op. Neem vrijblijvend contact met ons op, dan praten we over de mogelijkheden op jouw website.