Skip to main content

Linkbuilding is het genereren van links van andere websites naar jouw website toe. Linkbuilding wordt gezien als één van de belangrijkste factoren die de vindbaarheid van een website op zoekmachines zoals Google verbeterd. Google ziet een link naar jouw website namelijk als een stem van iemand. Hoe meer stemmen jouw website krijgt, hoe relevanter en waardevoller Google jouw website ziet. Voorheen was linkbuilding de belangrijkste factor voor de vindbaarheid op Google, maar in dit artikel leggen we uit waarom dat niet meer zo is.

Backlinks

Ieder binnenkomende link wordt een backlink genoemd. Een backlink is een stem van een andere website die jou populairder maakt bij de zoekmachine. Niet iedere stem weegt even zwaar. Een link van een belangrijke nieuwssite weegt bijvoorbeeld zwaarder dan een link van de lokale hockeyclub. Met meer links verhoog je de autoriteit van je website, waardoor zoekmachines je belonen met een betere positie.

Backlink

Autoriteit van backlinks bepalen

Er zijn verschillende methoden om de autoriteit van je website te meten. MOZ is een Amerikaanse bedrijf dat helpt met het meten van je domein autoriteit. MOZ geeft iedere website een bepaalde domein autoriteit mee, deze is bepaald aan de hand van de hoeveelheid links naar je website en de kwaliteit van deze links. De domein autoriteit is een range van 1 tot 100. Nu.nl heeft bijvoorbeeld een domein autoriteit van 90 en Facebook van zelfs 95. Hoe hoger deze zogenaamde DA-waarde is, hoe hoger de autoriteit van de website is. Wanneer je een link hebt op één van deze sites, wordt een deel van deze waarde doorgezet naar jouw website, waardoor jouw site sterker wordt.

Backlinks realiseren

Hoe zorg je nu dat jouw website of bepaalde pagina’s zo aantrekkelijk mogelijk zijn voor derden om naar te linken? Een aantal opties:

  • Zorg dat je interessante content op je website plaatst waardoor lezers graag een link naar je content plaatsen. Organische links worden gewaardeerd door Google vanwege de vermeende relevantie.
  • Gebruik de actualiteit om mee te liften op de populariteit van een bepaald onderwerp. Link bijvoorbeeld een nieuwtje aan jouw eigen expertise. Door in te spelen op de actualiteit krijg je een hogere waardering van Google en is de kans groot dat anderen naar jouw content linken. Dit wordt ook wel newsjacking genoemd.
  • Creëer klantcases waar de klant trots op is, zodat deze ook met plezier naar jouw case linkt.
  • Maak templates van content die je ter beschikking stelt, die door derden gelinkt worden.

Maar vooral: zorg dat je een structurele aanpak hebt, waarbij je gebruikmaakt van de meest gemakkelijke route, hiermee relevante backlinks realiseert en de frequentie van nieuwe links beïnvloedt om niet door Google bestraft te worden. Een goede methodiek hiervoor is de volgende:

  • Maak een lijst met klanten die je zou willen benaderen om een backlink van te krijgen. Ga naar de website van de klant, bekijk waar een link voor de klant het beste tot zijn recht komt en help de klant de link te realiseren. Dat kan bijvoorbeeld door een blog voor de klant te schrijven, alvast een logo aan te leveren, een passende ankertekst met de klant te delen, enzovoorts. Zorg er in ieder geval voor dat je je klant zoveel mogelijk werk uit handen neemt. Daarmee kun je jouw kans op een link vergroten.
  • Neem vervolgens contact op met de klant, leg hem voor waar en op welke wijze je de link zou willen realiseren en biedt hulp aan waar nodig.
  • Maak een lijst met concurrenten en zoek op van welke backlinks deze concurrent gebruikmaakt. Doe dat bijvoorbeeld via een zogenaamde backlink-researchtool. Zet deze links van je concurrent in de lijst, inclusief de spamscore, en bepaal welke links voor je eigen site ook interessant zouden kunnen zijn. Bekijk de websites en stel vast op welke plaats een link op de betreffende site het meest logisch zou zijn. Benader vervolgens de eigenaar van de betreffende site met het verzoek een link naar jouw website op te nemen.
  • Pak je lijst met zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden en stel vast welke websites naar voren komen als je op de betreffende woorden zoekt. Doe dan hetzelfde als hierboven en bepaal welke backlinks voor jouw eigen site ook interessant kunnen zijn. Stel weer vast op welke plaats een link op de betreffende site het meest logisch zou zijn en benader de eigenaar van de site met de vraag of linken mogelijk is.
  • Gebruik relevante socialkanalen zoals LinkedIn, Facebook, Instagram of Twitter en stel vast welke influencers bij het invoeren van de door jou gekozen zoekwoorden naar voren komen. Kijk of deze influencers een relevante website hebben en doe hetzelfde als hierboven beschreven.
Linkbuilding en backlinks

Toekomst linkbuilding

Voorheen was linkbuilding de belangrijkste factor voor een betere vindbaarheid op Google. Linkbuilding is om die reden dan ook flink gemanipuleerd in de webdesign / SEO sector voor een lange periode. Tegenwoordig maken zoekmachines steeds meer gebruik van AI (machine learning. Aan de hand van AI wordt gekeken naar relevante content die betrekking hebben op de zoekopdracht. Rankbrain, het machine-learning AI systeem dat Google inzet kiest tegenwoordig de juiste zoekresultaten uit. Dit systeem kijkt meer naar de relevante content en gebruiksvriendelijkheid van een website. Nog steeds zal linkbuilding een belangrijke factor zijn voor SEO, maar niet meer de primaire zoals voorheen.

Nano Web inschakelen voor linkbuilding

Wil je de vindbaarheid van jouw website vergroten? Dan kun je aan de slag gaan met linkbuilding. Heb je hier zelf geen verstand van? Overweeg dan om linkbuilding uit te besteden. Voor het uitbesteden van linkbuilding ben je bij Nano Web aan het juiste adres. Wij kunnen de linkbuilding voor jouw site namelijk tot in de puntjes verzorgen.

Klik hier om te beginnen met linkbuilding